perjantai 23. maaliskuuta 2012

Suhde yrittäjyyteen ja yrittäjän suhteet ratkaisevat

Jututin menneellä viikolla markkinoinnin lehtori Timo Malinia Vaasan ammattikorkeakoulusta ja yrittäjä Tuomas Porkkalaa, joka on opiskellut Vaasassa. Molempien mielenkiintoiset haastattelut voi kuunnella autenttisina blogin lopusta löytyvien linkkien kautta.

Timo vetää Vaasassa yrittäjyyden oppimisympäristöä Business Factorya (BF), joka on osa Vaasan ammattikorkeakoulun yrittäjyyskasvatusta ja kaikkien koulutusohjelmien opintoja. BF:n tausta-ajattelu pohjautuu tiimiyrittäjyyteen ja toimintaan on haettu vaikutteita ja mallia sekä jyväskyläläiseltä Tiimiakatemialta että tamperelaiselta Proakatemialta.

Yrittäjyyttä ei ole vain yrityksen perustaminen vaan halu toimia ja ajatella tietyllä tavalla, totesi Timo keskustelumme alkajaisiksi. Liiketaloustieteen ja yrittäjyyden professori Jarna Heinonen Turun yliopistosta toteaa Yrittäjyyskasvatuksen Tutkimusseuran blogissa: "Yrittäjyyden ymmärtäminen edellyttää katsomista yrittäjyyteen liitettävän kaupallistamisen ja liiketoiminnan yli. Yrittäjyys on ongelmanratkaisumetodi, tapa selviytyä uusista tilanteista." Minäkin alan pikkuhiljaa olla vakuuttunut, että yrittäjyydessä on kyse ajattelu- ja toimintatavasta eikä äidinmaidossa saaduista luonteenpiirteistä.

Yrittäjyyttä ei opi, ellet törmäytä opiskelijoita tilanteisiin, Timo jatkaa. Yrittäjyyttä ei opetella kirjoista, vaan tekemällä, toimimalla tilanteissa ja ratkaisemalla käytännön ongelmia. Kun törmätään tilanteisiin ja ongelmiin, syntyy automaattisesti tarve ja motivaatio etsiä tietoa ongelman ratkaisemiseksi ja tilanteessa onnistumiseksi.

Business Factoryn (BF) yrittäjyysopinnot koostuvat kolmesta palvelusta: liikeideakilpailuista, business-tiimistä ja business-startista. Keskeistä oppimisympäristöissä on ideointi ja liiketoimintaideoiden testaus ja kehittäminen yhdessä opiskelijoiden, asiakkaiden ja yritysten kanssa. Business-tiimin aivoriiheissä isompi joukko pyörittelee ja pohtii ideoita sekä tuottaa tiimeissä palveluja todellisille asiakkaille todellisissa yritysprojekteissa. Tiimeissä ideoidaan ja kehitellään ideaa asiakkaan kanssa ilman, että ollaan suunniteltu tarkemmin vielä yhtään mitään. Alueen yrittäjät ovat mukana arviointityöryhmässä, jossa yritys- ja liikeideoiden toimivuutta peilataan asiakkuuksien ja rahoittajien näkökulmasta. Sen jälkeen kun on saatu palautetta ympäristöstä, että idea kantaa, työstetään business-startissa liiketoimintasuunnitelmaa, tehdään analyysejä ja perustetaan yritys.

BF:n business-tiimissä ja business-startissa ideat, joita kehitetään ovat pääasiallisesti opiskelijoiden tuottamia. Malin näkeekin tärkeänä, että jatkossa myös alueen yrityksistä yrittäjien kanssa yhdessä haetaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, jotka voisivat poikia opiskelijoille esimerkiksi alihankintabusinessta. Timo liputtaa yrittäjyyden edistämisessä ja liiketoiminnan kehittämisessä verkostojen puolesta ja mainitsee hyvinä foormeina verkostoitumiseen Yrittäjyyskasvatuspäivät sekä Protomon.

Yrittäjyyskasvatuksen professori Paula Kyrö Aalto-yliopistosta kirjoittaa Yrittäjyyskasvatuksen Tutkimusseuran blogissa: "Tärkein oppimisympäristö on jokaisen arkiympäristö, sen toimijat ja heidän suhteensa yrittäjyyteen, kannustaminen uusien luovien ratkaisujen kehittämiseen ja uskallukseen kokeilla ja toteuttaa omia ajatuksiaan ja haaveitaan, sekä hyväksyä myös epäonnistumiset osaksi jokapäiväistä elämää."

Kiinnostukseni herää sanan suhde kohdalla. Viime päivinä on yrittäjäpiireissä kohistu Muxlimista ja kasvuyrittäjyydestä sen jälkeen kun Hesari julkaisi juttunsa Mohamedin kupla sunnuntaina 18.3. Mikä on median tai itse asiassa kyseisen toimittajan suhde kasvuyrittäjyyteen ja miten se vaikuttaa meidän mattimeikäläisten mielipiteeseen ja yrittäjyyssuhteeseen?

Jatkankin tätä suhdeterapiaani kysymällä, millainen suhde mahtaa ammattikorkeakouluilla ja yksittäisillä opettajilla olla yrittäjyyteen? Onko tämä suhde ratkaiseva ajatellen yrittäjyysopetusta ja sen vaikuttavuutta?

Vaasan ammattikorkeakoulussa aloitettiin kaksi vuotta sitten tekemään yrittäjyysstrategiaa, jonka tehtävänä on viedä yrittäjyysajattelu läpi koko organisaation, kaikki koulutusohjelmat ja kurssit. Avainasemassa yrittäjyyskasvatuksen ja opiskelijayrittäjyyden edistämisessä Timo Malin näkee Opsin rakenteiden joustavuuden. Työjärjestelyiden avulla opettajille tulee luoda edellytykset yrittäjämäiseen toimintaan ja projektioppimiseen kurssien toteuttamisen ja tuntisuunnittelun sijaan. Yhteistyötä koulutusohjelmien välillä tulisi tuntuvasti lisätä, samoin kannustaa opettajia yhteistoimintaan ja toiminnan yhteiseen kehittämiseen. Koulutusohjelmien välisen yhteistyön lisäämisen kautta päällekkäinen työ vähenisi, oppiminen tehostuisi ja työstä tulisi mielekkäämpää, uskoo Timo.

Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että opetushallitus kyllä määrittää tutkintojen perusteet ts. oppimistavoitteet, mutta tämän jälkeen ammattikorkeakouluilla on täydet valtuudet päättää, miten se nämä tavoitteet saavuttaa?

Rakenteita muuttamalla rakennetaan muutosta. Ajatellaanpa nyt vaikka omakotitaloasumista. Jos kotona kaivataan uusia tila- tai sisustusratkaisuja käytännöllisyyden ja viihtyvyyden parantamiseksi tai kodin jälleenmyyntiarvon nostamiseksi, voi maalata ja tapetoida tai jopa purkaa kokonaisia seiniä tai peräti laajentaa taloa. Rakennuskaava voi toki sanella, mikä on rakennuksen kokonaispinta-ala tai sen ulkoverhoilu, mutta rakennuksen sisäpuolella on siellä asuvilla valta remontoida ja tehdä muutoksia.

Onko yrittäjämäinen oppimisympäristö sellainen, jossa myös opettajat toimivat yrittäjämäisesti opiskelijoiden lisäksi? Onko koko oppilaitos yrittäjämäinen oppimisympäristö, jos sen sisällä on erillinen yrittäjämäinen oppimisympäristö?

Ja lopuksi keskusteluuni Tuomas Porkkalan kanssa, mistä nousi jälleen esiin tuo yrittäjää draivaava vahva tahto ja uskallus toteuttaa oma businessidea. Huolimatta siitä, että Tuomas ei kokenut osaavansa kirjoittaa – olihan hän yo-kirjoituksissa saanut äidinkielestä a:n - perusti hän teollisuutta palvelevan lehden ja ryhtyi toimittajaksi. Kirjoittamalla kuulemma oppi kirjoittamaan. Halu toteuttaa oma visio oli Tuomaksella niin vahva, ettei yrittäjäksi ryhtyessään osannut arvata eikä ajatellut mihin ryhtyi. Vuodet yrittäjänä eivät Tuomakselle ole olleet pelkkää ruusuillatanssimista.

Tuomaksen mielestä kouluissa pitäisi tuoda realistisesti ja laaja-alaisesti esiin, mitä yrittäjyys on ja mitä se vaatii. Vain ja ainoastaan menestystarinoita suitsuttamalla ei luoda realistista kuvaa yrittäjyydestä elämäntapana. Tuomas peräänkuulutti koulun vastuuta siinä, kenelle yrittäjyyttä tarjotaan ja miten nuorille ylipäänsä on järkevää ja vastuullista tarjota yrittäjyyttä. Pitäisiköhän yrittäjyydelle määrittää alaikäraja? K21?

Tässä linkit Timon ja Tuomaksen kanssa käytyihin juttutuokioihin.



8 kommenttia:

  1. Vahvasti komppaan ajatusta, että opiskelijan ja yrittäjän välinen eräänlainen symbioosi, tuo parhaiten esiin yrittäjyyden ojat ja allikot. Yrittäjäksi tullaan yrittämällä, ei pelkästään koulukirjoja lukemalla. Vaikka äidinmaito ei ratkaisevasti kenties edistäkkään yrittäjäksi ryhtymistä, ympäristön vaikutus yrityshenkisyyden kannustamisessa on äärettömän vahva. T.Minna

    VastaaPoista
  2. Hyvää pohdintaa yrittäjyydestä monella taholla, mutta minä kaipaisin vielä enemmän keskustelua käytännön toiminnasta. Siis siitä millaisia asioita pitää tehdä, jotta saamme oikeasti asian etenemään. Itselleni on muodostunut käsitys, että ammattikorkeakoulussa tulee antaa kaikille yleinen käsitys yrittäjyydestä... mutta sen lisäksi pitäisi pystyä tukemaan yrittäjiksi haluavia vielä voimakkaammin. Tässä on taustalla ajatus siitä, että ei kaikille samaa palvelua. T: MikaKO

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jepulis, kaikista ei pyritä leipomaan yrittäjiä. Mutta, jos on jotain sisäistä paloa, niin meidän tavoitteena on pitää kipinä voimissaan ja kasvattaa liekkiä. Jonkinlainen Lohjan oma Bisnesidea-kilpailu, johon voisi tulla mukaan ilman ideaa, ja jonka aikana opiskelijoita voisivat sparrata opet ja kokeneet yrittäjät ?

      Poista
  3. Hyvä pointti Mika! Minäkin kaipaan keskustelua lisää =) Mitäs mieltä olette lohjalaiset: mitä pitäisi tehdä?
    t. Anita

    VastaaPoista
  4. Hei,
    mielenkiintoinen tuo yrittäjämäisen ajattelun ja luovien ratkaisujen näkökulma. Myös rohkean ajattelun osaaminen on jokaisen arjessa tärkeää. Olen samaa mieltä, kuin Mika ettei kaikille samaa palavelua. Sote puolen opiskelijoista aikuisopiskelijat, joilla on jo toisen asteentutkinto ja sitä kautta ammatillista osaamista ovat varmasti potentiaalisin opiskelijayrityksen perustaja ryhmä.
    T. Outi

    VastaaPoista
  5. Hei Outi!

    Kompaan isosti ajatustasi rohkean ajattelun osaamisesta. Joskus kuulee puhuttavan hulluista ideoista tai hullun rohkeudesta, vaikkakin sana hullu voi sisältää negatiivisia sävyä. Siis kaiken kaikkiaan uudella tavalla ja uskaltavan ajattelun osaamisesta, mikä lähtee mielestäni siitä, että se on sallittua ja siihen kannustetaan. Ajattelu ja pohdiskelu on toki tärkeää, mutta ratkaisevaa ennen kaikkea on rohkea TEKEMINEN, vai mitä?

    Yrittäjiä ja yrityksiä on erilaisia ja jokaiseen sisältyy omanlaisensa tarina. Niinpä palvelun ja ohjauksen on lähdettävä opiskelijoista, aivan kuten sinä ja Mika toteattekin. Hopsit esimerkiksi antavat hienosti meille ohjaaja-mentori-opettajille tähän oivan mahdollisuuden.

    EK omassa selvityksessään Menestyksen eväät toi esiin sen, että sosiaali- ja terveysala on elinkeino muiden joukossa. Trenditkin puoltavat sen puolesta, että terveys-, hyvinvointi- ja hoiva-ala työllistää tulevaisuudessa ja sieltä on läydettävissä uutta liiketoimintaa.

    t. Anita

    VastaaPoista
  6. Yrittäjyys ei ole itsetarkoitus. Ihan liian monesti ihmiset pakotetaan yrittäjyyteen (=ammatinharjoittajaksi ryhtymiseen) nyky-yheiskunnassa. Yrittäjän täytyy todella luoda jotakin ja tehdä jotakin, jotakin, joka ei ole palkkatyötä. Täytyy siis OSATA!!! Ei vaan voi yrittää. Hassu sanakin tuo yrittäjyys.

    Mekin saatiin kerran palkinto ja häpesin, kun pääomistaja piti kiitospuheen ja sanoi, että "meillä on ollut tapana tehdä, eikä yrittää!". Jälkeenpäin olen vasta ymmärtänyt, ettei olisi ollut syytä hävetä.

    Sitten aiheeseen: MikaKo kyseli konkretiaa! HIENOA! Sitä me tarvitaan amkeissa; ei vaan suunnitelmia, strategioita ja hienoja sanoja; sitä, miten me valmennamme yrittäjyyteen. Totta on se, että sos.ter.alalla edellytykset ovat paremmat. Mille alalle liiketaloustieteilijä yrittäjäksi ryhtyisi? Tilitoimistopalveluita toki, mutta mitä muuta? Tradenomi tarvitsee osaavan kumppanin. (Sanoon KTM, jolla on osaaava kumppani, joka osaa oikeesti tehdä ja KTM häärii paprut ja muut sidostoiminteet - yksin ei selviäisi kumpikaan, jos yhdessäkään...) Yrittäjyys on haastavaa (ennen sai sanoa vaikeaa!)

    Taina L

    VastaaPoista
  7. Niinpä niin Taina, kaikista ei ole yrittäjiksi eikä kaikista yrittäjistä olisi yrittäjiksi. Siteerasin tässä vapaamuotoisesti Jaatisen Mikkoa, nuorta yrittäjää, jota olen myös haastatellut hankkeeseeni. Hänen mietteitään lisää sitten seuraavassa blogi-merkinnässäni =)

    Uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytäminen on tekemisen ohella toinen ihan keskeinen juttu opiskelijayrittäjyyden edistämisessä. Amkeissa ollaan oikeilla jäljillä tekemisen suhteen, mutta mitä ilmeisemmin tekemisen laatu ja määrä ei yllä riittävälle tasolle. Laurean LbD-malli on erinomaisen hyvä pohja kaikelle opetukselle ja toiminnalle. Ja Yrityslabrassa on niin hyvä pörinä käynnissä että.

    Onko yrittäjyyden opetuksessa ja oppimisessa mahdollisuuksien näkeminen ja löytäminen juuri se kohta, johon pitää malttaa nyt pysähtyä?

    t. Anita

    VastaaPoista